Nórsko - IV.časť...naspäť do veľkomesta(Bergen)

Po piatich dňoch v mestečkách, kde počet domácich, čo sme postretli, by sa dal spočítať na prstoch, sa presúvame do druhého najväčšieho mesta Nórska, Bergenu.

Z Balestrandu nám odchádza loď už o ôsmej ráno a tak na "recepcii" len nechávame v schránke hodený kľúč a náhlime sa k prístavu. Až tam sa mesto trošku prebúdza a s desiatkou daľších cestujúcich nastupujeme na expresný trajekt. Len čo si zložíme ruksaky v úschovni a usadíme sa, pochopím prečo mu hovoria expresný. Miesto na sedenie ponúka pri oknách, či v širokej prostrednej rade, ktorej vpredu dominuje sklenená stena vďaka ktorej si môžme vychutnávať rýchlu plavbu Sognefjordom na lodi, ktorá len kĺže po hladine. Po niekoľkých zastaveniach v mestečkách, či osadách o pár domoch a jednom hoteli sa dostávame na západné pobrežie, ktoré je priam posiate malými ostrovčekmi. Loď kľučkuje v úzkych kanáloch medzi nimi, zastavuje pri mólach s označením obce, aj keď v okolí nič iné ako mólo a asfaltka nie je a prepláva popod niekoľko zaujímavých mostov, kým sa dostane do Bergenského prístavu a zakotví pri terminále, ktorý sa nachádza rovno oproti štvrti Bryggen.

Keďže mám ešte v živej pamäti centrum tohto mesta, rýchlo sa vyberieme do turistického centra zohnať nejaké ubytko. Ľudí, akoby tam niečo rozdávali, ale narozdiel od skúsenosti z pred dvoch rokov, tento krát, keď sa dostanem na rad pani za prepážkou nie je až tak milá a po chvíľke hľadania mi poradí len jeden hotel ďaleko od centra a hostel rovno oproti vchodu do tohto centra. Opäť som spravil rovnakú chybu čo naposledy a nerezervoval som si ubytovanie v tomto meste, kde ako zisťujem je problém niečo rozumné nájsť aj mimo koncertu Coldplay, čo som už mal možnosť okúsiť. Hostel ponúka už ochotnejšiu obsluhu a aj keď majú plné rezervácie, slečna nám ponúka možnosť zapísať sa na waiting list a dúfať, že sa niečo uvoľní. Zapíšem tam teda svoje nórske číslo a vyberieme sa zatiaľ pohľadať izbu niekde inde. Aj keď sa moja pamäť posledné roky rapídne zhoršuje, veľmi dobre si vybavujem miesta, kde mám hľadať hotely a hostely a postupne sa presúvame uličkami centra a skúšame niekoľko možností. Keďže platiť 140eur na noc beriem až ako variantu D, keď už fakt nič iné nenájdeme, musím niekoľko ponúk odmietnuť, ale po chvíľke sa na nás usmeje šťastie. V jednom plnom hosteli dostaneme adresu, kam sa máme ísť popýtať na možnosť ubytovania a tam v dome, ktorý je z časti módny butik a z časti obytný dom s dvoma poschodiami, nám pani majiteľka ponúkne peknú veľkú podkrovnú izbu za polovičnú cenu, než sme mali ponuky v hoteloch. Len čo mi na registračnej pokladnici medzi hordou ženského oblečenia vytlačí bločik, zložíme sa na izbe a vyrážame do centra Bergenu.

Prvé miesto, ktoré by mal navštíviť každý turista v Bergene, hlavne keď ho chytí hlad, je rybí trh v prístave. Morské a sladkovodné potvory od výmýslu sveta, vyprážané, či v bagetách a k ním ako doplnok, darčekové balenia kaviáru, ktoré svojou cenovou rôznorodosťou potešia určite všetkých (dá sa tu nájsť balenie za 8eur kus a tak isto za 300eur kus) sú tu v ponuke pre hladných turistov, ako sme my. Zároveň to je skvelý štartovací bod za zaujímavosťami tohto mesta. Len kúsok od rybieho trhu totiž začína historická štvrť Bryggen, ktorá je typická svojími drevenými, rôznofarebnými domami, postavenými pred niekoľko sto rokmi. Domčeky sú krivé, občas mám pocit, že jeden nepadne len vďaka opore vedľa stojacieho, ale aj vďaka tomu pôsobia na pohľad veselo a lákajú turistov preskúmať ich zákutia. Nachádza sa tu veľa obchodov s klasickým "darčekovým" oblečením ako sú štrikované svetre s obrázkami sobov a niekoľko obyčajných so suvenírmi.

Na konci tejto štvrte začína opevnenie pevnosti Bergenhus a my sa tu zložíme tak ako v Osle na zatrávnené hradby s výhľadom na obrovské lode (hlavne Statsraad Lehmkul, čo je veľká plachetnica z roku 1914), ktoré kotvia v tejto časti. Po malej prechádzke parkom, ktorý sa v pevnosti nachádza sa vraciame do centra úzkymi uličkami poza drevené domčeky časti Bryggen. Prejdeme popri spodnej stanici Floibanen, ktorá ponúka možnosť vyviezť sa na kopec Floyen so skvelým výhľadom na mesto a tu na konci ulice narazím na asi najštýlovejši McDonald, aký som kedy na svete videl. V starom drevenom dome, kde len logo veľkého žltého M svietiace v oknách a jeden nápis nad dverami dávali tušiť, čo sa tu nachádza, bol skrytý fastfood tak, aby nenarúšal krásne historické centrum nejakou nevkusnou budovou.

Postupne prejdeme okolo divadla do strmých uličiek, na konci ktorých objavíme Nygardsparken, čo je krásny park, skvelý na letný piknik. Akurát, že koncom augusta tu podvečer už veľa ľudí nevidno, akurát študentov, či chodcov, ktorí si ním skracujú prechod do centra. Vrátime sa teda späť do srdca mesta, ku jazeru Lille Lungegardsvann a v jeho okolí strávime večer, než sa unavení zložíme na izbe.

Druhý deň nás zobudí dážď padajúci na strešné okná a ani po dvoch hodinách, čo zbalení opustíme izbu, sa počasie moc nezlepšuje a preto plánovanú prechádzku do akvária vynecháme a miesto toho sa motáme po obchodoch v centre. Chvíľkovo sa počasie trošku zlepší a my sa môžme opäť túlať sympatickými ulicami tohto mesta, kým nás z nich podvečer nevyženie riadny lejak. Vlak do Osla nám ide až pred polnocou, tak posledné hodiny strávime striedavo na stanici s knihou v ruke a vo veľkom obchoďáku, ktorý je so stanicou spojený. Pred nami je posledná cesta vlakom, späť do Osla, kde využijeme skorý príchod a strávime pár hodín prechádzkou do Vigeland parku...fotky z neho nabudúce

viac foto tam kde vždy

Miroslav Babič

...dusou cestovatel.. zakladateľ portálu UVOstat.sk Zoznam autorových rubrík:  Myšlienky z nevyspatej hlavyTour de Europe 2009Potulky EurópouPotulky svetomParódia na životSúkromnéFotkyOstatnéSprostostiŠtatistikyOpendata