reklama

Čo robiť keď nejde internet?

Dnes sa mi opäť ozvalo pár ľudí s jednoduchým problémom: Nejde mi internet. Rozhodol som sa, že spíšem menší návod, ktorý pomôže aspoň uľahčiť zisťovanie, kde je ten pes zakopaný. Mohlo by to pomôcť pri riešení problémov, respektíve aspoň potom vedieť ukázať slečnám na hotline, že nie my, ale oni sú tí, čo majú problém. Pokúsim sa to všetko objasniť bežnou ľudskou rečou tak aby tomu pochopilo čo najviac ľudí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (55)

1. Zistíme si, aký typ pripojenia máme. Každý počítač musí byťnejak pripojený ku internetu, keď už v tom prehliadači dokážeme klikať navšemožné stránky. Nie ako 10-15 ročné americké filmy, kde hlavný hrdina sedel snotebookom v posteli, chatoval o život a kábel do počítača mu nešiel žiaden. Vtedypritom mohli o bezdrôtovom prenose (wifi) akurát snívať. Tento bod je dôležitýhlavne preto, lebo z osobných skúseností viem, že veľa ľudí nemá poriadne šajn,aké pripojenie to vôbec majú. A hlavne, ak potom niekomu takýto človek zavolá opomoc, tak každá info vie pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak máme klasické veľké pc, tak máme na výber pár možností.DSL, chello či nejaký ten lokálny (domový) poskytovateľ. Toto sú najčastejšieformy pripojenia. Ešte je možnosť pripojenia cez wifi adaptér, ale je to dosť neštandartnériešenie. Tieto postupy však budú vedieť pomôcť aj pri takomto pripojení.Mobilné typy pripojenia od Orange a T-Mobile nebudem spomínať, keďže pri nich ječasto jediná pomoc reštartovať zariadenie a potom volať na hotline. Samozrejme,niečo málo z týchto rád sa aj tu bude dať uplatniť aspoň na analýzu. Unotebookov to bude všetko dosť podobné, akurát u nich prevláda pripojenie cezniektorého z mobilných operátorov, alebo potom wifi, ktoré je nakoniec aj takzapojené na niektoré zo spomínaných pevných pripojení. Ak doň máme natiahnutýkábel, rieši sa problém tak isto ako na veľkom pc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledná poznámka k tomuto bodu. Nebudem tu rozoberaťpripojenie vo firme (aj keď zrovna dnes som riešil aj taký problém), keďže tamto je väčšinou všetko zapojené do veľkej lokálnej siete, ktorej pripojenierieši niekto kompetentný. Ale aj v tomto prípade sa diagnostikou nedá ničpokaziť :)

2. Takže zistili sme si aké máme pripojenie, čo nám pomôženeskôr, keď budeme volať ak to bude nutné. Áno, nie jeden človek už volal doúplne zlej firmy, že mu nefunguje internet, než zistil, komu má vôbec volať.

Prvá vec pri výpadku internetu je vždy fyzickéskontrolovanie pripojenia. Pri DSL/chello pozrieme, či modem (router, čijednoducho nejaká blikajúca krabička, do ktorej ide telefónny/koaxiálny kábel)svieti ako má a či je vôbec pripojený do elektriny. Mne osobne ešte keď sompred 5timi rokmi robil na hotline volala tetuška, že jej nejde internet a po 10minútach zisťovania sme prišli na to, že ona si vypojila zariadenie, kvôlitomu, že potrebovala zásuvku pre rýchlovarnú konvicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Špeciálne pri DSL odporúčam skontrolovať aj správnepripojenie malej bledej krabičky, do ktorej idú tri telefónne káble (odborne sanazýva splitter - rozdelovač). Často býva problém, že to niekto rozpojí a následne zle zapojí. Jenutné skontrolovať popisky na vstupoch a výstupoch, či reálne sedia s tým, kamtie káble vedú.

OK, všetky krabičky sú zapojené ako majú byť, svietia ako saim páči. Tu môže byť pripojenie do pc dvoma spôsobmi. Buď to je klasickýmsieťovým káblom, alebo cez usb port (dsl modemy hlavne).

Obrázok blogu

Pri sieťovom kábli ešte vieme skontrolovať, či nám napočítači svietia diódky tam, kde je ten kábel zapojený. Veľká časť problémov sazvykne vyriešiť v tomto bode, keď si ľudia všimnú, že tá krabička nesvieti, takju zapoja a čuduj sa svete, všetko je vyriešené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Fyzicky je všetko skontrolované, zapojené správne ainternet stále nejde. Prvá možnosť čo sa oplatí skúsiť je danú krabičku vypnúťa zapnúť. Tieto zariadenia su stále len hŕba súčiastok, ktoré majú vykonávať určitúfunkciu a občas si povedia, že sa im nechce. Takýto reštart ich zvyknepresvedčiť o opaku.

Ak ani reštart zariadenia nepomohol, začneme zisťovať zapomoci nášho počítača. Pri dsl modemoch treba skontrolovať, či máme správnevyplnené meno a heslo keď sa pripájate. Ak áno a stále nám vyhadzuje hlášku, ženieje možné sa pripojiť, tak je pravdepodobne najvyšší čas volať vášmuposkytovateľovi.

V prípade dsl routra, chello modemu, či iného pripojenia jeto trošku zložitejšie. Predpokladajme, že tieto krabičky nám niekto nastavil anik sa odvtedy do toho nebabral (ak máme jedného z lokálnych poskytovateľov, pravdepodobneje len do bytu natiahnutý sieťový kábel a netušíme čo je na jeho druhom konci).

Prvá vec, čo spravíme je, že si pustíme príkazový riadok(štart/spustiť a tam napísať cmd, resp u používateľov linuxu si pustiť textovúkonzolu).

Obrázok blogu


Otvorí sa nám pekne čierne okno (u niekoho možno tie farby budú iné), ktoré nám vie prezradiť fakt veľa vecí. Najprv sa ho spýtame na pár informácií príkazom ipconfig (v linuxe ifconfig). Nemám teraz na rýchlo k dispozícii linuxovú konzolu, na ktorej by som mohol robiť pokusy, takže obrázky budem dávať len z windowsu.

Obrázok blogu

Vidíme tu nejakú IP adresu, čo je adresa nášho počítača. Toto číslo môže byť rôzne, samozrejme podľa určitých štandardov (koho by zaujímali, na wikipédii je toho dosť). Ak tam nemáme žiadne číslo, evidentne máme problém s pripojením na našu krabičku, respektíve ku lokálnemu poskytovateľovi. Ak tam nemáme vôbec žiadne info, evidentne nám chýba ovládač ku sieťovej karte.

Číslo, označené ako východzia brána je adresa na druhej strane nášho sieťového káblu (wifi vysielaču). Buď to je jedna z adries našej krabičky, či adresa nejakého zariadenia lokálneho poskytovateľa. Tak a ideme zisťovať, kde môže byť ten problém, keďže zatial všetko vyzerá byť ok. Prvé čo spravíme je, že sa skúsime skontaktovať s druhou stranou, to jest s našou východziou bránou. Na toto použijeme príkaz ping (funguje aj vo windowse aj v linuxe).

Obrázok blogu

Takto nejak by mala vyzerať odozva. Naše zariadenie je živé a odpovedá. Ak od neho nedostaneme odozvu, máme problém v zapojení do nášho pc. Skúsime skontrolovať, či máme správne sieťové nastavenia.Štart/nastavenia/ovládací panel/sieťové pripojenia, kde si nájdeme našu sieťovú kartu. Klikneme pravým tlačítkom myši a vyberieme si možnosť vlastnosti. Tam si vyberieme TCP/IP protokol a opať klikneme na vlastnosti.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


U väčšiny to pravdepodobne bude vyzerať podobne. Najčastejšie nastavenie býva, že všetky údaje si počítač nastaví automaticky z druhej strany. A tu môže (samozrejme, že len pri predpoklade ak máme mať nastavené všetko automaticky) byť zádrhel, ak tam máme nastavené niečo iné a nemalo by. V tom prípade sú nastavené údaje, ktoré nám sú prd platné a preto ani nedostaneme odozvu z druhej strany kábla, keďže to zariadenie bude mať asi inú adresu než sme si ručne nastavili. Ak nastavíme všetko automaticky, zopakujeme náš ping-pong s krabičkou na druhej strane a výsledok by sa mal dostaviť. (Toto poprosím nebrať ako samozrejmosť, že tam musí byť automatické nastavenie, je to len jedna z pravdepodobných možností, kde je chyba)

4. Kontrola spojenia medzi našim počítačom a druhou stranou pripojenia prebehla v poriadku, ale stále nemôžme otvoriť žiadne to wéwéwé. Ping na našu bránu prešiel, ideme skúsiť ďalej do sveta.

Obrázok blogu

Toto je ideálny stav, keď dostaneme odpoveď. Ignorácia predsa nieje nikomu príjemná. S najväčšou pravdepodobnosťou odpoveď nedostaneme, a zobrazí sa nám hláška, že časový limit žiadosti vypršal. V tomto prípade je problém na strane krabičky, resp na strane poskytovateľa. Najlepšie by bolo, ak by nám niekto skúsený prišiel skontrolovať nastavenia krabičky (ak sme to nerobili my, ak áno, sami si skontrolujeme správne nastavenia podľa manuálu). V prípade správneho nastavenia nášho zariadenia nám neostáva nič iné ako zavolať poskytovateľovi. Je možné, že pripojenie je živé až niekam do jeho siete, ale ďalej do sveta už nie. Aj to by sa dalo zistiť, ale to tu už tak dopodrobna rozoberať nechcem. Pre info ale spomeniem, že sa to robí príkazom tracert (na linuxoch traceroute).

Máme tu však aj variant B. Môžme na príkaz ping www.sme.sk dostať odpoveď v znení, že hostiteľa www.sme.sk sa nepodarilo nájsť. To znamená, že DNS server nám nevie preložiť www.sme.sk na IP adresu, ktorej rozumejú ostatné zariadenia v sieti (DNS server je v skratke server, ktorý všetky tie wéwéwé prekladá na konkrétne IP adresy, viac na wikipédii). Na obrázku hore vidíme, že počítač si adresu www.sme.sk preloží na IP adresu 85.248.69.187 a až od nej získava odozvu. Skúsime si teda ping priamo na toto číslo a keď odpoveď dostaneme, vieme kde je problém. DNS server nefunguje ako by mal. Je možné, že poskytovateľovi nášho pripojenia jednoducho prestal fungovať. Zavoláme a spýtame sa, kedy to hodlajú opraviť.

5. Čo však robiť ak nám toto všetko nepomohlo? Všetko svieti ako má, ping na konkrétnu stránku prešiel a stále si v prehliadači tú stránku nevieme otvoriť? Tu to už vyzerá na posledný zádrhel. Niektorí poskytovatelia vyžadujú mať nastavený tzv. proxy server pri prehliadaní cez ich sieť. Nastavenie si vieme pozrieť v ovládacom paneli/vlastnosti internetu. Záložka pripojenie a tlačítko nastavenie miestnej siete.

Obrázok blogu

resp. pozrieme nastavenia v prehliadači firefox

Obrázok blogu

Ak máme mať nastavený proxy server, poskytovateľ nám ho určite uviedol v základných údajoch na zmluve. Ak ho máme nastavený, ale nikde v papieroch nieje uvedené, že by sme ho mali používať tak ho zmažeme. Je možné, že poskytovateľovi prestal fungovať proxy server a často má pre tieto prípady vyhradený nejaký záložný. Túto info si je dobre zistiť ešte predtým, než budeme mať problém.

Ak nám ale aj po zmene proxy servera internet stále nejde, neostáva nám nič iné ako zavolať a požiadať o pomoc. Máme už pár dôležitých info, tak ak bude na druhej strane ochotná a šikovná osoba, vieme znížiť čas riešenia na minimum.

Pevne verím, že tento článok aspoň niekomu pomôže pri riešení jeho problémov s internetom. Snažil som sa neísť do detailov, ináč by to bol článok aspoň tri krát tak veľký. Ak ale niekoho zaujíma niečo konkrétnejšie, všetko sa dá nájsť na wikipédii, alebo nech sa ma opýta. Ak budem vedieť pomôcť, pomôžem. Problémy pripojenia na internet som riešil pár rokov na plný úväzok, teraz ešte stále pomáham kamarátom, tak aspoň zúžitkujem niektoré skúsenosti :)

Miroslav Babič

Miroslav Babič

Bloger 
  • Počet článkov:  205
  •  | 
  • Páči sa:  10x

...dusou cestovatel.. zakladateľ portálu UVOstat.sk Zoznam autorových rubrík:  Myšlienky z nevyspatej hlavyTour de Europe 2009Potulky EurópouPotulky svetomParódia na životSúkromnéFotkyOstatnéSprostostiŠtatistikyOpendata

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu